BPMN praktycznie – zadania podstawowe

ZP.1 Przygotowanie napoi chłodzących

Do Leszka przychodzi Mieszko. Leszek chce poczęstować Mieszka napojem. Zawsze oferuje mrożoną herbatę, mrożoną kawę. A jeśli Mieszko nie wybiera żadnego z tych napoi, to otrzymuje zimną wodę. W zależności od preferencji, Leszek przygotowuje napój. Po przygotowaniu napoju, Leszek wręcza Mieszkowi przygotowany napój.

Zadanie:

  1. Narysuj proces ilustrujący opisaną sytuację. Wykorzystaj bramkę XOR.

ZP.2 Zakupy

Mieszko wpada do marketu aby zrobić szybko zakupy. Bierze koszyk. Następnie dokonuje zakupów na działach z nabiałem i pieczywem oraz na dziale warzyw i owoców. Następnie z produktami w koszyku udaje się kasy. W kasie Mieszko płaci kartą płatniczą za produkty.  Gdy terminal do płatności kartą nie działa płaci za zakupy gotówką. Zakupy zrobione 🙂

Zadanie:

  1. Narysuj proces ilustrujący opisaną sytuację. Wykorzystaj bramkę AND.

ZP.3 Stacja benzynowa

Na stacji benzynowej Leszek tankuje paliwo do swojego samochodu. Przy kasie płaci za paliwo. Czasem dokupuje płyn do spryskiwaczy lub kupon na myjnię. W przypadku gdy kupuje kupon na myjnię, jedzie umyć samochód.  W przypadku zakupu płynu do spryskiwaczy, wlewa go do pojazdu przed odjechaniem z dystrybutora. Przed opuszczeniem stacji benzynowej Leszek ma zwyczaj kontroli ciśnienia powietrza w ogumieniu. Podjeżdża do punktu z kompresorem i sprawdza ciśnienie powietrza. Proces kończy się gdy Leszek opuszcza stację benzynową.

Zadanie:

  1. Narysuj proces ilustrujący opisaną sytuację. Wykorzystaj bramkę OR.

ZP.4 Kolejka

Leszek i Mieszko są na zakupach. Do kas są dwie kolejki. Nie wiadomo, która kolejka będzie szybsza. W jednej kolejce ustawia się Mieszko, a w drugiej Leszek z koszykiem.

Gdy Mieszko powiadomi Leszka, że zaraz będzie przy taśmie to Leszek opuści swoją kolejkę i przejdzie do kolejki Mieszka. Po zmianie kolejki Leszek wyłoży zakupy na taśmę i dokona płatności.

Gdy kolejka Leszka będzie szybsza (pusta taśma na zakupy), to Leszek wyłoży zakupy na taśmę i dokona płatności. Niezależnie od wyboru kolejki proces kończy się opłaconymi zakupami.

Zadanie:

  1. Narysuj proces ilustrujący opisaną sytuację. Wykorzystaj bramkę sterowaną zdarzeniami.

ZP.5 Automatyczne zapisanie się na newsletter po zakupie w sklepie

Gdy klient dokona zakupu w sklepie, jego zamówienie otrzymuje status “zrealizowane”.

System Integromat sprawdza co 30 minut statusy zamówień w sklepie internetowym.  Następnie, do każdego zamówienia ze statusem “zrealizowane” sprawdza jakie produkty są w zamówieniu. W zależności od typu produktu, zapisuje adres mailowy składającego zamówienie na następujące newslettery: “nabywcy butów”, lub “nabywcy ubrań”.

Jeśli w trakcie sprawdzania produktów na zamówieniu okaże się że choć jeden z produktów jest kupowany w promocji to zapisuje adres mailowy danej osoby na newsletter “Korzystający z promocji”. Taka osoba nie jest zapisywana na newsletter “nabywcy butów” i “nabywcy ubrań”.

Każda osoba zapisana na newsletter otrzymuje maila z powitaniem oraz informacją dotyczącą zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych.

Zadanie:

  1. Narysuj proces ilustrujący opisaną sytuację. Wykorzystaj zdarzenia typu message, timer, rule (także jako zdarzenia przerywające czynność) oraz obiekt danych.

ZP.6 Zraszacz na działce

System zraszający jest wyposażony w szereg czujników.  Zraszanie trawy może być uruchomione o 6 rano lub manualnie przez użytkownika.  Po uruchomieniu systemu zraszającego system sprawdza w trakcie podlewania wilgotność gleby.  Podlewanie trwa 30 minut lub do osiągnięcia odpowiedniej wilgotności gleby. Po zakończeniu podlewania system wysyła sms-a do użytkownika z potwierdzeniem zakończenia podlewania.

Zadanie:

  1. Narysuj proces ilustrujący opisaną sytuację. Wykorzystaj zdarzenia typu rule, timer, message.
Scroll to Top