Wiele mówi się o tym co dają przypadki użycia dla wymagań na system. Warto jest tez wiedzieć iż przypadki użycia pozwalają, zwłaszcza w projektach agile, na określenie celu i zakresu projektu.
Zasadniczo bez przypadków użycia:
- Projektanci nie mają pojęcia, jaki cel ma użytkownik.
- Zespół nie zostaje poinformowany odpowiednio wcześnie o zakresie projektu.
- Różne zachowania użytkowników nie są zdefiniowane przed zobowiązaniem do dostarczenia.
Zastosowanie przypadków użycia pozwala na zapanowanie na tymi ?bolączkami? po przez określenie kontekstu i zakresu.
Kontekst
Nawet w projektach agile przypadki użycia są mechanizmem umożliwiającym firmom osiąganie celów. Cele te widać w każdym ustrukturyzowanym podejściu. Takim podejściem, są przepadki użycia, które dostarczają także kontekst ? czyli cel determinujący pow stanie aplikacji.
Zasada jest taką, że każdy cel ma przypisany minimum jeden przypadek użycia. W ten oto sposób można się odnieść do tych celów za pomocą scenariuszy i/lub user stories.
Zakres
Z politycznego punktu widzenia największym problemem z uruchomieniem projektu agile w organizacjach typu waterfall są niewłaściwe ustalenie oczekiwań. Ustalenie oczekiwań i w ten sposób zabezpieczenie zarówno finansowania jak i wsparcia dla projektu może być ważniejsze niż samo wykonanie.
Aby ustalić, jakie są oczekiwania trzeba koniecznie zidentyfikować zakres projektu. Ustalanie zakresu polega ogólnie na zarządzaniu stronami zainteresowanymi oraz ustalaniu priorytetów celów osób zainteresowanych.
Kluczem jest tutaj dokonanie wpierw przeglądu zakresu, a potem jego dokładne zrozumienie poprzez przeprowadzanie iteracji.