W świecie oprogramowania i IT, Kanban uważany jest za proces ewolucyjny lub system ulepszający tworzenie oprogramowania, konserwacji i operacji IT. David Anderson, powszechnie uważany za ojca „Metody Kanban” w zakresie oprogramowania opisuje pięć podstawowych zasad umożliwiających znaczne ulepszenie w tworzeniu oprogramowania z wykorzystaniem metody Kanban. Zasady te to:
- Wizualizacja Pracy
- Ograniczenie Pracy w toku (WIP – Work-In-Progress)
- Pomiar i zarządzanie przepływem
- Uwyraźnienie polityki procesu
- Stosowanie modeli w celu dokonania Oceny Możliwości Poprawy
Kanban pomaga wygładzić przepływ pracy w celu zmaksymalizowania „przepustowości” i osiągnięcia produktów o wysokiej jakości.
W odróżnieniu do wielu metodologii wprowadzających przełomowe zmiany w procesach organizacji, Kanban jest ewolucyjnym systemem preferującym stopniowe ulepszanie istniejących procesów organizacji. To sprawia, że wdrożenie Kanban jest znacznie łatwiejsze od innych rozwiązań, co czyni go coraz bardziej popularnym narzędziem do zarządzania wszelkiego rodzaju pracami, w tym programowania zwinnego (ang. Agile software development).
W świecie produkcji, przepływ i etapy Kanban są widoczne wg linii produkcyjnych i określonych stanowisk pracy w jednostce produkcyjnej. Wizualne wskaźniki dostępności zdolności do pracy mogą być oznaczone kartami fizycznymi lub innymi znakami na stanowiskach pracy lub za pomocą innych środków elektronicznych. W świecie usług i oprogramowania, gdzie nie ma fizycznej linii „produkcji”, przepływ pracy może być przedstawiony na fizycznej lub elektronicznej tablicy.
Tablica Kanban umożliwia zespołom wizualizację przepływu pracy lub strumienia wartości, a za pomocą „kart” lub „nalepek” – fizycznych lub elektronicznych „kart Kanban” – zapewnia wszystkim uczestnikom wizualny feedback odnośnie sposobu przepływu pracy w całym projekcie lub funkcji.
Dla mnie Kanban jest mega intuicyjny. W kolejnych postach przybliżę wybrane zasady jakie towarzyszą tej metodzie.