Iteracje kilka dobrych zaleceń

Projekty ukierunkowane na Agile, zwłaszcza gdy dana organizacja zaczyna “być Agile”, mają tendencję do bycia bardzo dokładnym i precyzyjnym – zgodnym z Agile. Proponuję więc kilka zaleceń, które mi pomagają w pracy i być może pomogą innym.

  1. Krócej znaczy lepiej. Iteracja nie powinna być dłuższa niż 4 tygodnie, w przeciwnym wypadku możesz wpaść w styl tworzenia oprogramowania mini-waterfall. Osobiście preferuję jedno lub dwutygodniowe iteracje. Dzięki temu tempo tworzenia oprogramowania lub modeli jest stałe, jako że regularne dostarczasz nowe artefakty.
  2. Zacznij od niekomfortowego okresu czasu. Kiedy zmieniasz tradycyjną organizację na ewolucyjne (iteracyjne i przyrostowe) podejście do tworzenia oprogramowania spróbuj określić okres czasu, który będzie odpowiedni (np. 8 tygodni) i odejmij tydzień lub dwa (np. zacznij od 6-tygodniowej iteracji) aby zmusić ich do zmniejszenia biurokracji. Zrób kilka takich iteracji, a następnie skracaj długość iteracji dopóki nie dojdziesz do sensownego okresu czasu (np. mniej niż 4 tygodnie).
  3. Zignoruj kalendarz. Jeśli Twoja iteracja została zaplanowana na tydzień, zrób ją od środy do wtorku. Iteracje trwające od poniedziałku do piątku zazwyczaj cierpią przez to, że w piątek skupienie i energia dramatycznie zmniejszają się, ponieważ jest to koniec iteracji i koniec tygodnia. Ten zbieg okoliczności zmniejsza produktywność.
  4. Stwórz coś użytecznego. Zasadniczo iteracja powinna być na tyle długa, abyś był w stanie zrobić coś pożytecznego w jej trakcie. Niektóre zespoły robią jednodniowe iteracje, ale to ekstremum. skorzystaj z własnych doświadczeń – sam wiesz ile czasu zajmuje ci zbudowanie czy zaprojektowanie czegoś konkretnego.
  5. Przeprowadź tyle iteracji, ile potrzebujesz. Wymagania zmieniają się, co oznacza, że czas potrzebny na wdrożenie systemu też musi się zmienić, aby to odzwierciedlić.

I na sam koniec. Iteracja to pojęcie umowne i każda organizacja może mieć inną jej długość oraz innej wielkości artefakty są w niej tworzone. Staraj się jednak by każda iteracja kończyła się czymś zakończonym na danym etapie.

Podobne wpisy
Zwinne modelowanie procesów biznesowych w trzech krokach

Zwinne (Agile) modelowanie procesów biznesowych, w moim odczuciu, musi zawierać minimum trzy zasadnicze kroki: Krok 1 - Szacowanie potrzeb organizacji więcej

WMB – rozszerzenie notacji biznesowej języka UML w zakresie modelowania biznesowego

Pod hasłem WMB gromadzić będę zestawy wskazówek pozwalające na dokumentację procesów biznesowych. Celem WMB nie jest tylko ułatwienie budowy modeli więcej

Zwinne modelownie – mity i fakty

Mit: Zwinne zespoły nie produkują dokumentacji Fakt: Dobry zwinny zespół produkuje taką ilość dokumentacji, która jest niezbędna do wspierania, utrzymania więcej

Artefakt: Zaległości iteracji (Sprint Backlog)

Zaległości iteracji (ang. Sprint Backlog) to lista zadań, które Zespół Scrum zobowiązuje się wykonać w bieżącym sprincie. Pozycje Sprint Backloga więcej

Reklama
MODESTO - licencje Enterprise Architect
Scroll to Top