W 2009 roku napisałem kilka postów dotyczących metodyki Scrum. Opisałem role, artefakty i wykonywane czynności. Dziś Scrum jest powszechnie wykorzystywaną metodyką pracy. Stanowi całość lub część procesu wytwórczego oprogramowania. Od 2009 roku minęło kilka ładnych lat.
Ponadto coraz częściej Scrum jest łączony z klasycznym modelowaniem. Co więcej Enterprise Architect 13 wspiera już całkiem sensownie user stories. Te wszystkie czynniki spowodowały, że postanowiłem odświeżyć tamte wpisy uzupełniając je o opinie i słowa, które napisali w swoich książkach na dane tematy guru metodyki SCRUM.
Zasadnicze cechy SCRUM, w bardzo dużym uproszczeniu, to:
- iteracyjnie przyrosty wartości
- samoorganizujące się zespoły
- Właściciel Produktu, który dostarcza zespołowi listę pożądanych wymagań
W przypadku Scrum projekt postępuje seriami kilkutygodniowych iteracji, które zwane są sprintami.
Scrum pasuje idealnie do projektów z szybko zmieniającymi się lub pojawiającymi się wymogami. Praca, która ma być wykonana w projekcie prowadzonym zgodnie ze Scrum, jest zdefiniowana w Product Backlog, stanowiącym listę wszystkich pożądanych zmian w produkcie lub wymagań, które powinien on realizować. Na początku każdego sprintu odbywa się Spotkanie dot. Planowania Sprintu, podczas którego Właściciel Produktu ustala hierarchię Product Backloga a Zespół Scrum wybiera zadania, które może wykonać podczas nadchodzącego Sprintu. Te zadania są następnie przenoszone z Product Backloga do Sprint Backloga.
W kolejne wtorki, poczynając od 6 września, będę publikował odświeżone wpisy. Plan wpisów jest następujący:
Role:
- Mistrz Scrum (Scrum Master)
- Właściciel produktu (Product Owner)
- Zespół Scrum (Scrum Team)
Artefakty:
- Tablica Zadań (Task Board)
- Wykres Spalania Sprintu (Sprint Burndown Chart)
- Wykres Spalania Wydania (Release Burndown Chart)
- Rejestr iteracji (Sprint Backlog)
- Rejestr produktu (Product Backlog)
- Historyjki użytkowników (User Stories)
Czynności:
- Codzienny Scrum (Daily Scrum)
- Hierarchizacja Zaległości Produktu (Prioritizing the Backlog)
- Planowanie Sprintu (Sprint Planning Meeting)
- Planowanie Wydania (Release Planning)
- Przegląd Sprintu (Sprint Review Meeting)
- Retrospekcja Sprintu (Sprint Retrospective)
- Szacowanie Zaległości Produktu (Estimating the Product Backlog)
Być może na niektóre z powyższych tematów napiszę więcej niż jeden wpis. Nie obiecuję jednak tego. Jeśli jesteś zainteresowany tą tematyką zapraszam do odwiedzenia mojej strony w każdy wtorek. Możesz także zapisać się na listę mailową (po prawej stronie). Do następnego razu 🙂