Zwinne modelownie – mity i fakty

Mit: Zwinne zespoły nie produkują dokumentacji

Fakt: Dobry zwinny zespół produkuje taką ilość dokumentacji, która jest niezbędna do wspierania, utrzymania i rozwoju oprogramowania. Zwinne zespoły produkują przykładowo dokumentacje wyjaśniającą metafory i pojęcia słownikowe używane w trakcie projektu oraz modele w ograniczonym zakresie.

Mit: Zwinne zespoły nie potrzebują inwestować w wymagania

Fakt: Zwinne zespoły maniakalnie koncentrują się na spotkaniach z klientem związanych z określeniem wymagań. Nie potrzebują zapisywać wszystkiego na przód. Jeśli nie ma na miejscu klienta, zespoły używają bardziej tradycyjnych technik, takich jak przypadki użycia.

Mit: Zwinne zespoły nie tworzą modeli ani architektury systemu

Fakt: Zespoły tworzą wiele modeli (zazwyczaj ręcznie na białych kartach) w celu ułatwienia komunikacji. Badania wykazały, że większość zwinnych zespołów wykonuje modele by pomóc zrozumieć jak oni budują i konstruują system. Brak projektu całości na początku przedsięwzięcia nie oznacza braku projektowania. Najczęściej obok przypadków użycia powstają diagramy klas i aktywności.

Mit: Zwinne zespoły nie maja żadnych planów

Fakt: Zwinne zespołu projektują by nie było jak z Alicją w Kainie Czarów Lewisa Carrolla:

? Czy nie mógłby pan mnie poinformować, którędy powinnam pójść? ? mówiła dalej.
? To zależy w dużej mierze od tego, dokąd pragnęłabyś zajść ? odparł Kot ? Dziwak.
? Właściwie wszystko mi jedno.
? W takim razie również wszystko jedno, którędy pójdziesz.
? Chciałabym tylko dostać się dokądś ? dodała Alicja w formie wyjaśnienia.
? Ach, na pewno tam się dostaniesz, jeśli tylko będziesz szła dość długo.

Mit: Zwinne zespoły szybko przestają być kontrolowane, robią cokolwiek jak lubią i kiedy chcą.

Fakt: Zespół jest właściwie bardzo zdyscyplinowany i bardzo skupiony.Zadania zawsze są wykonywane w ustalonym porządku, z priorytetem określonym przez klienta  przy pomocy przypadków użycia. Mierzenie osiągnięć celów nakreślonych przez przypadki użycia służy do jasnego oszacowania postępu i wydajności.

Mit: Jeśli jesteś zwinny, to nie potrzebujesz żadnych menadżerów

Fakt: Potrzebny jest menadżer by utworzyć dobre środowisko pracy i zaplanować iteracje w oparciu o przypadki użycia. Zwinny zespół dostarcza mierzalnych celów, określonych przez przypadki użycia. Menadżer za pomocą przypadków użycia szacuje ryzyko co umożliwia mu tym samym bardziej efektywne zarządzanie.

Technorati Tagi: Agile,zwinne modelowanie,modelowanie systemów informatycznych,projektowanie systemów informatycznych

Podobne wpisy

  • Impact mapping (mapowanie wpływu) W swojej praktyce wielokrotnie spotykałem się z sytuacją, w której wprowadzana zmiana była realizowana zgodnie z maksymą Króla Juliana "Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez […]
  • Sprint Retrospective – Retrospekcja Sprintu Retrospekcja Sprintu (ang. Sprint Retrospective) jest głównym mechanizmem pozwalającym na uzyskanie informacji zwrotnej na temat kondycji procesu scrum. "Retrospekcja sprintu pozwala […]
  • Wskaźniki i raportowanie w Kanban Zarządzanie procesem to połowa sukcesu. Druga połowa sukcesu to jego monitorowanie i wyciąganie wniosków. W Kanban mamy wskaźniki, które umożliwiają monitorowanie procesu. […]
  • Sprint Review – Przegląd Sprintu Każdy sprint kończy się Spotkaniem Przeglądowym Sprintu (ang. Sprint Review Meeting), gdzie zespół prezentuje potencjalnie wykonalne przyrosty produktu. Na końcu każdego sprintu odbywa […]
  • Release Planning – Planowanie Wydania Planowanie wydania (ang. Release Planning) to czas, w którym na początku projektu zespół utworzy wysokiego poziomu plan realizacji produktu. Na początku projektu Zespół, z oczywistych […]
Reklama
MODESTO - licencje Enterprise Architect

1 komentarz dla “Zwinne modelownie – mity i fakty”

  1. Pingback: Zwiększenie elastyczności biznesowej | Michał Wolski

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry