StarUML Rozdział 5.2. Modelowanie przy użyciu diagramu klas

Następujące elementy są dostępne w diagramie klas (Class Diagram)

  • Podsystem (Subsystem)
  • Pakiet (Package)
  • Klasa (Class)
  • Interfejs (Interface)
  • Lista (Enumeration)
  • Sygnał (Signal)
  • Wyjątek (Exception)
  • Port (Port)
  • Część (Part)
  • Powiązanie (Association)
  • Powiązanie Skierowane (DirectedAssociation)
  • Agregacja (Aggregation)
  • Kompozycja (Composition)
  • Generalizacja (Generalization)
  • Zależność (Dependency)
  • Realizacia (Realization)
  • Klasa Powiązań (AssociationClass)
  • Aącznik (Connector)
  • Obiekt (Object)
  • Związek (Link)

Podsystem

Semantyka

Podczas gdy pakiet jest ogólnym mechanizmem do organizowania elementów modeli, podsystem reprezentuje jednostkę behawioralną w fizycznym systemie, oraz w modelu.

Procedura Tworzenia Podsystemu

W celu utworzenia podsystemu,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Subsystem].
    ch05_20
  2. A potem kliknij w miejscu gdzie podsystem ma zostać utworzony w [main window].
    ch05_2001
  3. Zostanie utworzony podsystem w diagramie klas oraz otworzy się okno podręczne. W tym oknie wpisz nazwę podsystemu.
    ch05_2002
  4. Wciśnij [Enter] aby zaakceptować działanie.
    ch05_2003

Procedury tworzenia interfejsu dostraczanego (providing interface)

W celu utworzenia interfejsu dostarczającegow podsystemie,

  1. Utwórz interfejs oraz podsystem.
    ch05_2004
  2. Kliknij [Toolbox] -> [Realization].
    ch05_2005
  3. Przeciągnij z podsystemu i upuść na interfejsie.
    ch05_2006
  4. Pomiędzy interfejsem a podsystemem, powiązanie z interfejsem dostarczanymzostanie utworzone.
    ch05_2007

Aby utworzyć interfejs oraz realizację jednocześnie,

  1. Kliknij dwukrotnie podsystem aby wyświetlić okno podręczne.
    ch05_2008
  2. Wpisz teraz tekst jak pokazano na rysunku
    ch05_2009
  3. Wciśnij [Enter], interfejs dostarczany przez podsystem zostanie utworzony.
    ch05_20010

Procedury tworzenia interfajesu wymaganego (requiring interface)

Aby utworzyć requiring interface, skorzystaj z następującej metody.

  1. Kliknij dwukrotnie podsystem. W oknie podręcznym wpisz następujący tekst.
    ch05_20011
  2. Podsystem połączy się z interfejsem jako wymagana relacja.
    ch05_20012

Procedury dodawania operacji do podsystemu

Podsystem może posiadać operacje. Aby dodać operację do podsystemu,

  1. Wybierz [Collection Editor…] menu.
    ch05_20013
  2. Teraz w [collection editor], dodaj operację w zakładce [operations].
    ch05_20014
  3. Lub kliknij przycisk ch05_20015 w oknie podręcznym podsystemu.
    ch05_20016
  4. Nowa operacja zostanie utworzona.
    ch05_20017

Klasa

Semantyka

Klasa jest deskryptorem dla zbioru obiektów z podobną strukturą, behaviorem oraz relacjami.

Procedury tworzenia klass

Aby utworzyć klasę,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Class].
    ch05_20018
  2. A potem kliknij w miejscu gdzie ma zostać utworzona klasa w [main window].
    ch05_20019
  3. Nowa klasa zostanie utworzona w diagramie oraz otworzy się okno podręczne.
  4. W oknie podręcznym, wpisz nazwę klasy i naciśnij klawisz [Enter].
    ch05_20020

Procedury dodawania atrybutów

Istnieją trzy metody dodawania atrybutów do klasy.

  • urzywając okna podręcznego
  • używając modelu w [main window] lub [model explorer]
  • przy użyciu [collection editor]

W przypadku okna podręcznego,

  1. Kliknij dwukrotnie na klasę.
  2. Naciśnij przycisk [Add Attribute] w oknie podręcznym, teraz można dodawać atrybuty.
    ch05_20021 ch05_20022

W przypadku modelu,

  1. Wybierz klasę w [main window] lub w [model explorer].
  2. Kliknij prawym klawiszem myszy wybraną klasę, następnie [Add] -> [Attribute] menu.
    ch05_20023

W ostatnim przypadku,

  1. Wybierz [Collection Editor…] menu.
    ch05_20024
  2. Lub kliknij przycisk ch05_20025 na [attributes] w oknie właściwości.
    ch05_20026
  3. Będąc w zakładce [attribute] w [collection editor], można dodawać atrybuty używając przycisku ch05_22 .
    ch05_20027

Procedury dodawania operacji

Istnieją trzy metody dodawania operacji do klasy.

  • urzywając okna podręcznego
  • używając modelu w [main window] lub [model explorer]
  • przy użyciu [collection editor]

W przypadku okna podręcznego,

  1. Kliknij dwukrotnie klasę aby otworzyć okno podręczne.
  2. Wciśnij przycik [Add Operation], aby dodawać operacje.
    ch05_20028

IW przypadku modelu, wybierz klasę w [main window] lub w [model explorer], kliknij prawym klawiszem myszy wybraną klasę, wybierz [Add] -> [Operation] menu.
ch05_20029

W ostatnim przypadku,

  1. Wybierz [Collection Editor…] menu.
    ch05_20030
  2. W zakładce [operations] w [collection editor], można dodawać operacje używając przycisku ch05_20031 .
    ch05_20032

Procedury dodawania parametrów do operacji

Aby dodać parametr do operacji,

  1. Wybierz operację w [model explorer], następnie [Add] -> [Parameter] menu, nowy parametr zostanie dodany.
    ch05_20033
  2. Lub wybierz operację w [model explorer], następnie [Collection Editor…] menu.
    ch05_20034
  3. Albo kliknij ch05_20035 w [Parameters] w oknie właściwości.
    ch05_20036
  4. W zakładce [Parameters] w [collection editor], można dodawać parametry przy pomocy przycisku ch05_20037 .
    ch05_20038

Procedury dodawania wyjątków do operacji:

Przed rozpoczęciem, musi istnieć co najmniej jeden wyjątek. Aby to zrobić zobacz "Procedury tworzenia sygnałów" lub "Procedury tworzenia wyjątków".

  1. Kliknij przycisk ch05_20039 w [RaisedSignals] w oknie właściwości.
    ch05_20040
  2. W zakładce [Raised Signals] w [collection editor], można dodawać wyjątki używając przycisku ch05_20041 .
    ch05_20042
  3. W oknie [Select a Signal], wybierz sygnał lub wyjątek wywoływany przez operację i kliknij [OK] .
    ch05_20043
  4. Wynik działania będzie następujący.
    ch05_20044

Procedury przenoszenia atrybutów/operacji do innych klas.

W celu przeniesienia atrybutu lub operacji do innej klasy,

  1. Kliknij atrybut (lub operację).
    ch05_20045
  2. Przeciągnij go/ją.
    ch05_20046
  3. Upuść na innej klasie.
    ch05_20047

Procedury dodawania parametrów szablonów do klas

Istnieją dwa sposoby dodawania parametrów szablonów do klas

  • używając modelu klas w [main window] lub w [model explorer]
  • używając [collection editor]

Wybierz klasę w [main window] lub w [model explorer], kliknij prawym klawiszem myszy, wybierz [Add] -> [TemplateParameter] menu. Można teraz dodawać szablony do klas.

ch05_20048

Wybierz [Collection Editor…] menu lub kliknij przycisk ch05_20049 w [TemplateParameter] w oknie właściwości. W zakładce [TemplateParameters] w [collection editor], można dodawać parametry szablonów do klas przy pomocy przycisku ch05_20050 .

ch05_20051

Nowy parametr szablonu zostanie dodany do klasy. Rezultat będzie następujący.

ch05_20052

Procedury tworzenia portów

Aby utworzyć port,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Port].
    ch05_20053
  2. Potem kliknij klasę, w której ma zostać utworzony port w [main window].
    ch05_20054

Procedury tworzenia perspektywy poprzez przeciąganie portu.

Można utworzyć port poprzez przeciągnięcie portu z [model explorer] na główny diagram.

  1. Przeciągnij port z [model explorer].
    ch05_20055
  2. Upuść na klasie w głównym diagramie. Jeśli zostanie upuszczony nie na klasie lecz w innej części diagramu, zostanie utworzona klasa z portem.
    ch05_20056
  3. Klasa posiada port jak pokazano niżej.
    ch05_20057

Procedury tworzenia części

Aby utworzyć część,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Part].
    ch05_20058
  2. PóAoniej kliknij klasę, w której ma zostać utworzona część w [main window].
    ch05_20059

Procedury tworzenia łącznika.

W celu utworzenia łącznika,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Connector].
    ch05_20060
  2. Przeciągnij z jednej części i upuść na innej w [main window].
    ch05_20061
  3. Pomiędzy dwoma częściami zostanie utworzony łącznik.
    ch05_20062

Procedury ustawiania klas aktywnych.

W celu ustawienia klasy aktywnej,

  1. Ustaw właściwość [IsActive] na "true".
    ch05_24
  2. Klasa będzie wyglądać następująco.
    ch05_20063

Interfejs

Semantyka

Interfejs precyzuje zewnętrznie widoczne operacje klasy, komponentu, lub innego klasyfikatora (włącznie z podsystemami) bez specyfikowania struktury wewnętrznej.

Procedury tworzenia interfejsu.

Aby utworzyć interfejs,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Interface] .
    ch05_20064
  2. A następnie kliknij w miejscu gdzie zostanie utworzony interfejs w [main window]. Zostanie otwarte okno podręczne interfejsu. Wpisz teraz nazwę interfejsu.
    ch05_20065
  3. Wciśnij [Enter] . Wynik będzie następujący.
    ch05_20066

Procedury tworzenia relacji dostarczanej (providing relationship)

Aby utworzyć providing relationship,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Realization].
    ch05_20067
  2. Przeciągnij z jednej/jednego (Klasy, Portu, Części, Pakietu, Podsystemu) i upuść na interfejsie w [main window].
    ch05_20068
  3. Zostanie utworzona relacja providing interface.
    ch05_20069

Procedury tworzenia relacji wymaganej (requiring relationship)

W celu utworzenia requiring relationship,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Dependency].
    ch05_20070
  2. Przeciągnij z jednej/jednego (Klasy, Portu, Części, Pakietu, Podsystemu) i upuść na interfejsie w [main window].
    ch05_20071
  3. Zostanie utworzona relacja requiring interface.
    ch05_20072

Lista

Semantyka

An Enumeration is a user-defined data type whose instances are a set of user-specified named enumeration literals. The literals have a relative order but no algebra is defined on them.

Procedura tworzenia listy

W celu utworzenia listy,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Enumeration].
    ch05_20073
  2. PóAoniej kliknij w miejscu gdzie ma zostać utworzona lista w [main window].
    ch05_20074

Sygnał

Semantyka

Sygnał jest określeniem asynchronicznego wiadomości (komunikatu) pomiędzy instancjami. Klasyfikator jest rodzicem sygnału, z parametrami wyrażonymi jako atrybuty. Sygnał jest zawsze asynchroniczny. Sygnał jest powiązany z behawioralnymi cechami obiektów, które były jego rodzicami.

Procedura tworzenia sygnału

W celu utworzenia sygnału,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Signal].
    ch05_20075
  2. A następnie kliknij w miejscu gdzie sygnał ma zostać utworzony w [main window].
    ch05_20076

Wyjątki

Semantyka

Procedura tworzenia wyjątków

W celu utworzenia wyjątku,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Exception].
    ch05_20077
  2. A następnie kliknij w miejscu gdzie wyjątek ma zostać utworzony w [main window].
    ch05_20078

Powiązanie

Semantyka

Powiązanie występuje pomiędzy dokładnie dwoma klasyfikatorami (włączając możliwość powiązania klasyfikatora z nim samym).

Procedura tworzenia powiązania

W celu utworzenia powiązania,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Association].
    ch05_20079
  2. Przeciągnij z jednego obiektu i upuść na drugim w [main window].
    ch05_20080
  3. Pomiędzy dwoma klasyfikatorami, zostanie utworzone nowe powiązanie.
    ch05_20081

Procedura dodawania kwalifikatora do powiązania.

W celu dodania klasyfikatora do powiązania,

  1. Wybierz [Collection Editor…] menu powiązania.
    ch05_20082
  2. Lub kliknij na przycisk ch05_20039 w [End.Qualifiers] w oknie właściwości.
    ch05_20083
  3. W zakładce [Qualifiers] w [collection editor], można dodawać klasyfikatory do powiązania przy pomocy przycisku ch05_20084 .
    ch05_20085
  4. Wynik będzie następujący.
    ch05_20086

Procedura tworzenia wielokrotnych klass połączonych z bieżącą klasą.

Jeśli chcesz utworzyć klasy "Dog", "Pig", "Cat" połączone z klasą "Me".

  1. Kliknij dwukrotnie klasę "Me" albo wciśnij klawisz [Enter]. W oknie podręcznym wpisz jak niżej.
    ch05_20087
  2. Zostaną utworzone trzy klasy połączone z klasą "Me".
    ch05_20088

Asocjacja skierowana (połączenie skierowane)

Procedura tworzenia połączenia skierowanego.

Procedura tworzenia połączenia skierowanego jest podobna do tworzenia połączenia.

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [DirectedAssociation].
    ch05_21
  2. Przeciągnij i upuść z jednego elementu na drugi w kierunku strzałki.
    ch05_2101
  3. Zostanie utworzone połączenie jak niżej.
    ch05_2102

Procedura zmiany połączenia na połączenie skierowane.

Aby zmienić połączenie na połączenie skierowane, Kliknij na strzałkę naprzeciw końca powiązania. W oknie podręcznym odznacz opcję "navigable" a połączenie stanie się skierowane.

ch05_2103

Procedura tworzenia elementów posiadających połączenie skierowane.

W celu utworzenia elementów posiadających połączenie skierowane,

  1. Kliknij dwukrotnie element. W oknie podręcznym, wpisz nazwę elementów posiadających połączenie skierowane po "->" i oddzielaj nazwy ",".
    ch05_2104
  2. Wciśnij [Enter], elementy posiadające połączenie z wybranym elementem zostaną utworzone i posegregowane automatycznie.
    ch05_2105

Agregacja

Procedura tworzenia agregacji

W celu utworzenia agregacji,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Aggregation].
    ch05_2106
  2. Przeciągnij z jednego elementu i upuść na drugim w [main window].
    ch05_2107
  3. Wynik jest następujący.
    ch05_2108

Procedura tworzenia agregacji z klasami.

W celu utworzenia agregacji z klasami,.

  1. Kliknij dwukrotnie aby otworzyć okno podręczne. W oknie wpisz nazwy klas połączonych agregacją z klasą bieżącą po znakach "<>-" oddzielając kolejne nazwy znakiem ",".
    ch05_2109
  2. Naciśnij klawisz [Enter] aby utworzyć klasy powiązane agregacją z wybraną klasą.
    ch05_23

Kompozycja

Procedura tworzenia kompozycji

W celu utworzenia kompozycji,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Composition].
    ch05_2301
  2. Przeciągnij z jednej klasy i upuść na innej klasie w [main window].
    ch05_2302
  3. Relacja kompozycji zostanie utworzona pomiędzy dwoma klasami.
    ch05_2303

Procedura tworzenia klasy złożonej.

W celu utworzenia klasy złożonej z wybranej klasy,

  1. Kliknij dwukrotnie aby otworzyć okno podręczne. Następnie wpisz nazwę klasy złożonej z wybranej klasy po znakach "<*>-" a nazwy oddzielaj znakiem ",".
    ch05_2304
  2. Naciśnij klawisz [Enter] aby utworzyć klasy złożone z wybranej klasy.
    ch05_2305

Generalizacja

Procedura tworzenia generalizacji

W celu utworzenia generalizacji,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Generalization].
    ch05_2306
  2. Przeciągnij z elementu potomnego na element rodzicielski w [main window].
    ch05_2307
  3. Generalizacja zostanie utworzona.
    ch05_2308

Procedura tworzenia wielu klas potomnych.

W celu utworzenia wielu klas potomnych dziedziczących po wybranej klasie,

  1. Kliknij dwukrotnie aby otworzyć okno podręczne. Następnie wpisz nazwy klas dziedziczących po wybranej klasie po "<=" i oddzielaj nazwy znakiem ",".
    ch05_2309
  2. Klasy potomne zostaną utworzone pod wybraną klasą.
    ch05_23010

Procedura tworzenia wielu klas rodzicielskich.

W celu utworzenia wielu klas rodzicielskich wybranej klasy,

  1. Kliknij dwukrotnie aby otworzyć okno podręczne. Następnie wpisz nazwy klas rodzicielskich po "=>" i oddzielaj nazwy znakiem ",".
    ch05_23011
  2. Klasy rodzicielskie zostaną utworzone ponad wybraną klasą.
    ch05_23012

Zależność

Procedura tworzenia zależności

W celu utworzenia zależności,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Dependency].
    ch05_23013
  2. Przeciągnij i upuść na elemencie w [main window] w kierunku zależności.
    ch05_23014
  3. Zależność pomiędzy klasami zostanie utworzona.
    ch05_23015

Procedura tworzenia elementu zależnego.

W celu utworzenia elementu zależnego od innego elementu,

  1. Kliknij dwukrotnie aby otworzyć okno podręczne. Następnie wpisz nazwy elementów zależnych od wybranego elementu po "–>" a nazwy oddzielaj znakiem ",".
    ch05_23016
  2. Naciśnij [Enter] aby utworzyć elementy zależne.
    ch05_23017

Realizacja

Procedura tworzenia realizacji

W celu utworzenia realizacji,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Realization].
    ch05_23018
  2. Przeciągnij i upuść na elemencie w [main window] w kierunku realizacji.
    ch05_23019
  3. Wynik jest następujący.
    ch05_23020

Klasa Powiązań

Semantyka

Klasa Powiązań jest powiązaniem ale także i klasą. Ona nie tylko łączy zbiór klasyfikatorów ale także definiuje zbiór cech, które do niej należą.

Procedura tworzenia klasy powiązań.

W celu utworzenia klasy powiązań,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [AssociationClass].
    ch05_23021
  2. Przeciągnij z powiązania i upuść na klasie powiązania w [main window].
    ch05_23022
  3. Wynik będzie następujący.
    ch05_23023

Obiekt

Semantyka

Obiekt reprezentuje konkretną instancję klasy. Posiada tożsamość oraz cechy. Podobna notacja oznacza także rolę w obrębie kolaboracji, ponieważ role posiadają charakterystykę instancjo-podobną.

Procedura tworzenia obiektu

W celu utworzenia obiektu,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Object].
    ch05_23024
  2. A następnie kliknij w miejscu gdzie obiekt zostanie utworzony w [main window].
    ch05_23025

Link

Procedura tworzenia linku

W celu utworzenia Linka,

  1. Kliknij [Toolbox] -> [Class] -> [Link].
    ch05_23026
  2. Przeciągnij z jednego obiektu i upuść na innym w [main window].
    ch05_23027
  3. Wynik będzie następujący.
    ch05_23028

Związek

Procedura ponownego połączenia do innego elementu.

W celu ponownego połączenia z elementem,

  1. Przeciągnij koniec związku.
    ch05_23029

  2. I upuść na innym elemencie.
    ch05_23030

  3. Zmieni się wtedy koniec związku.
    ch05_23031
Podobne wpisy
StarUML Rozdział 11. Interfejs użytkownika

Ta sekcja opisuje szczegółowo okna w StarUML?. Okno główne Menu Paski narzędzi Okno Dialog Box Okno podręczneRozdział nie został przetłumaczony więcej

StarUML Rozdział 10. Drukowanie

Ten rozdział opisuje zagadnienia związane z drukowaniem diagramów: ustawienia strony, różne metody drukowania diagramów, oraz podglądu druku. Ustawienia Strony Drukowanie więcej

StarUML Rozdział 9. Weryfikacja Modelu

Ten rozdział opisuje kontrolę modelu oprogramowania: metody kontroli oraz przepisy używane przy kontroli. Weryfikacja Modelu Reguły Dobrego Formułowania Weryfikacja Modelu więcej

StarUML Rozdział 8. Generowanie kodu i dokumentów

Rozdział ten opisuje podstawy generowania kodu źródłowego i dokumentów. Podstawowe założenia Generowanie przy pomocy szablonów Instalowanie i odinstalowywanie szablonów Rozdział więcej

Reklama
MODESTO - licencje Enterprise Architect
Scroll to Top