Następujące elementy są dostępne w diagramie sekwencji (Sequence Diagram)
- Obiekty (Object)
- Wiadomos (Stimulus)
- (SelfStimulus)
- (Combined Fragment)
- Argument Interakcji(Interaction Operand)
- (FrameSubsytem)
Obiekt
Procedura tworzenia obiektu
W celu utworzenia obiektu,
- Kliknij [Toolbox] -> [Sequence] -> [Object].
- A następnie w miejscu, w którym ma zostać utworzony obiekt w [main window].
- Okno podręczne zostanie otwarte. W oknie podręcznym wpisz nazwę obiektu.
- Wciśnij [Enter].
Procedura ustawienia obiektu aktywnego.
Aby utworzyć obiekt aktywny z klasy,
- Ustaw właściwość [IsActive] klasy na "true".
- Dla "MyObject", zmień wartość "MyClass" w polu "IsActive".
- Jeśli właściwość klasy nie jest przypisana, nie można zmienić obiektu na aktywny. Wynik będzie następujący.
Procedury ustawiania wielokrotnych obiektów.
W celu ustawienia wielokrotnych obiektów,
- Ustaw właściwość [IsMultiInstance] obiektu na "true".
- Obiekt zostanie zmieniony na wielokrotny.
Procedura tworzenia obiektu z klasy.
W celu utworzenia obiektu z klasy,
- Wybierz klasę w [model explorer].
- Przeciągnij i upuść na [main window].
- Obiekt zostanie utworzony na diagramie.
Procedura tworzenia klasy z obiektu.
Jeśli klasa nie jest przypisana do obiektu,
- Kliknij dwukrotnie obiekt aby wyświetlić okno podręczne, następnie kliknij przycisk "add class".
- W oknie [Enter element name], wpisz nazwę klasy.
- Klasa zostanie utworzona i przypisana do obiektu.
- Jeśli chcesz przypisać do obiektu istniejącą klasę, kliknij we właściwościach klasyfikatora obiektu, następnie wybierz klasę, która ma być przypisana do obiektu w oknie [Select a model element].
Procedura tworzenia wiadomości
W celu utworzenia wiadomości z wybranego obiektu do innego,
- Kliknij dwukrotnie obiekt, lub go wybierz i naciśnij [Enter] aby otworzyć okno podręczne.
- Teraz wpisz nazwę wiadomości po "->" ("<-" dla przychodzących oraz "<->" dla wychodzących z powrotem).
- Wciśnij przycisk [Enter] aby utworzyć wychodzącą wiadomośćz jednego obiektu do drugiego.
Wiadomość (Stimulus)
Semantyka
Wiadomość jest elementem umożliwiającym komunikację pomiędzy dwoma instancjami oraz przekazującym informacje z oczekiwaniem na wystąpnienie akcji. Wiadomość powoduje, że operacja będzie wywoływać, powodować, że instancja zostanie stworzona lub usunięta.
Procedura tworzenia wiadomości
W celu utworzenia wiadomości,
- Kliknij [Toolbox] -> [Sequence] -> [Stimulus].
- Przeciągnij z jednego obiektu i upuść na drugim (obiekcie lub lini życia) w [main window] w kierunku wychodzącym.
- Okno podręczne wiadomości zostanie otwarte. Wpisz jego nazwę i wciśnij klawisz [Enter].
- Zostanie utworzony wiadomości jak na rysunku poniżej.
Procedury używania operacji wiadomości
Jeśli właściwość klasyfikatora odbiorcy (obiektu) wiadomości jest przypisana i chcesz przypisać operację do wiadomości
- Kliknij dwukrotnie wiadomość
- Kliknij przycisk w oknie podręcznym.
- Wybierz operację w oknie [Select an operation] oraz kliknij [OK].
- Nowa wiadomośćodwzorowana na operację klasy zostanie dodany jak niżej.
Procedura tworzenia operacji klasy z obiektu.
Aby stworzyć operację klasy jako odbiorca wiadomości z obiektu i przypisać ją do wiadomości,
- Kliknij dwukrotnie wiadomość, następnie kliknij w oknie podręcznym.
- Wpisz nazwę operacji i kliknij [OK].
- Nowa operacja zostanie dodana do klasy a tekst zostanie wpisany w oknie podręcznym (Ta procedura jest wiarygodna jeśli istnieje przypisana klasa). Wciśnij klawisz [Enter].
- Zobacz [model explorer] aby potwierdzić stworzenie nowej operacji.
Procedura tworzenia wiadomości
W celu utworzenia wiadomości ,
- Kliknij dwukrotnie wiadomość, lub wybierz wiadomość i naciśnij [Enter].
- W oknie podręcznym po znaku "~>" ("<~" dla przychodzącego wiadomości), wpisz nazwę obiektu docelowego oraz nazwę wiadomości.
- Wciśnij [Enter] aby utworzyć obiekt oraz wiadomość.
Procedura tworzenia kolejnych wiadomości
W celu utworzenia kolejnych wiadomości,
- Kliknij dwukrotnie wiadomość, lub wybierz wiadomośći naciśnij klawisz [Enter].
- W oknie podręcznym po znaku "_>" ("<_" dla przychodzącej wiadomości), wpisz nazwę obiektu docelowego oraz wiadomości
- Naciśnij klawisz [Enter] w celu utworzenia obiektu oraz wiadomości.
Procedura tworzenia pod-wiadomości (sub stimulus)
W celu utworzenia pod wiadomości w wybranej wiadomości,
- Kliknij dwukrotnie wiadomość, lub wybierz wiadomośći naciśnij klawisz [Enter].
- W oknie podręcznym po znaku "->" ("<-" dla wiadomości przychodzącego), wpisz nazwę obiektu docelowego oraz subwiadomości.
- Naciśnij klawisz [Enter] w celu utworzenia obiektu oraz wiadomości.
Procedura ponownego łączenia z innym obiektem.
W celu ponownego połączenia wiadomości z innym obiektem,
- Kliknij koniec wiadomości.
- Przeciągnij koniec wiadomości i upuść na innym obiekcie.
- Stimulus zostanie podłączony do innego obiektu.
Procedura zmiany rodzaju akcji wiadomości.
Właściwość [ActionKind] wiadomości powinna być przypisana do jednej z pięciu pokazanych niżej. Aby zmienić właściwość [ActionKind], wybierz wiadomość a następnie wybierz właściwość [ActionKind] w oknie właściwości.
ActionKind | Shape |
---|---|
CALL (wywołanie) | |
SEND (wysłanie) | |
RETURN (powrót) | |
CREATE (utworzenie) | |
DESTROY (zniszczenie) |
Auto-wiadomość (SelfStimulus)
Procedura tworzenia auto-wiadomości
W celu utworzenia auto-wiadomości
- Kliknij [Toolbox] -> [Sequence] -> [SelfStimulus].
- Następnie kliknij obiekt (albo linię życia) na którym zostanie umieszczony auto-wiadomości w [main window].
- Okno podręczne obiektu zostanie otwarte. W oknie podręcznym wpisz nazwę wiadomościi naciśnij [Enter].
- Wynik tego działania będzie następujący. Można zmieniać położenie elementów/obiektów aby uniknąć nakładania się tekstu.
Fragment (Combined Fragment)
Procedura tworzenia fragmentu
W celu utworzenia Fragmentu ,
- Kliknij [Toolbox] -> [Sequence] -> [Combined Fragment].
- A następnie w miejscu, w którym ma zostać utworzony Fragment w [main window].
- Fragment zostanie utworzony.
- Zmień operator interakcji w oknie właściwości jak niżej.
- Wynik będzie następujący.
Procedura tworzenia argumentu interakcji.
W celu utworzenia argumentu interakcji,
- Kliknij [Toolbox] -> [Sequence] -> [Interaction Operand].
- A następnie kliknij na Fragment w miejscu gdzie argument interakcji zostanie umieszczony w [main window].
- Nowy argument interakcji zostanie dodany do Fragment. Kliknij argument interakcji.
- Wybrane punkty argumentu interakcji są pokazane, przeciągnij je aby ustawić granicę.
Ramka (Frame)
Procedura tworzenia ramki
W celu utworzenia ramka,
- Kliknij [Toolbox] -> [Sequence] -> [Frame].
- A następnie w miejscu, w którym ma zostać utworzona ramka w [main window].
- Nowa ramkazostanie utworzona jak na rysunku niżej.
Diagram
Procedura pokazywania numerów sekwencji w diagramie.
Aby pokazać lub ukryć numery sekwencji wiadomości,
- Wybierz diagram w [model explorer] lub w [main window]
- Następnie zmień właściwość [ShowSequenceNumber] diagramu na "true"(pokazanie) albo "false"(ukrycie).
- Jeśli wartość opcji [ShowSequenceNumber] jest ustawiona na "false", diagram sekwencji wygląda następująco.
Procedura zmiany stylu podpisu wiadomości w diagramie.
Występują cztery style wiadomości. Aby zmienić podpis wiadomości, wybierz diagram w [model explorer] lub w [main window], i ustaw właściwość [MessageSignature] na jedną z następujących.
Style | Example |
---|---|
NONE (brak) | |
NAMEONLY (tylko nazwa) | |
TYPEONLY (tylko typ) | |
NAMEANDTYPE (nazwa i typ) |
Procedura zmiany stylu aktywacji w diagramie.
W celu wyświetlenia lub ukrycia aktywacji wiadomości, wybierz diagram w [model explorer] lub w [main window], i zmień właściwość pola [ShowActivation] diagramu na "true" lub "false".
Nie wydaje mi się aby przedstawione powyżej diagramy były poprawne ;/ jak dla mnie lipa
Diagramy pochodzą z oryginalnej dokumentacji StarUML.